Ime i prezime učitelja/nastavnika: Marica Motik | |||
Razredni odjel: 7. | Redni broj sata: | Datum: | |
Naziv nastavne jedinice: | Gustav krklec: Srebrna cesta | ||
Nastavno područje / područja: književnost | Tip nastavnoga sata: obradba | Nastavni oblici: pojedinačni, čelni, rad u paru, rad u skupinama | |
Operacionalizirani ciljvi:
Učenici će pisati metodom predviđanja na temelju pojmova iskazivati asocijacije i dojmove, planirati, interpretirati, otkrivati temu, motive, ideju teksta, razumijevati metaforično značenje, određivati pjesničke slike, prepoznavati, imenovati i otkrivati ulogu pjesničkih izražajnih sredstava u lirskoj misaonoj pjesmi. |
|||
Suodnosi: književnost, jezično izražavanje, likovna umjetnost | |||
Zadaće sata: | |||
a) obrazovne | Učenici će određivati doživljaj, otkrivati motive, prepoznavati imenovati i određivati epitete, simbol, gradaciju, antitezu, vezan stih, rimu, temu ideju. | ||
b) odgojne | Učenici će uspostavljati pozitivan odnos prema umjetnosti, njegovat će svoje sposobnosti estetskog izražavanja i doživljavanja estetskih vrijednosti. | ||
c) funkcionalne | Učenici će razviti sposobnosti razmišljanja, vrednovanja, analiziranja i zaključivanja, kreativnog izražavanja… | ||
d) komunikacijske | Učenici će stvarati vezani tip teksta, komunicirati, predstavljati, slušati, objašnjavati, izlagati, čitati… | ||
Tijek sata (artikulacija):
1. Doživljajno-spoznajna motivacija a) predviđanje na temelju pojmova: Pogodite što se krije iza pojmova: srebrn plašt, divlje ruže, lopoči, cesta, srce… Nakon toga se učenicima može dati zadatak da na temelju ovih motiva u parovima pokušaju napisati pjesmu nakon čega slijedi čitanje najava teksta. b) improvizacija izložbe slika s krajolicima noći sa zadatkom: Izaberite sliku krajolika koji vam najviše privlači pažnju pa potaknuti slikom napišite jednu pjesničku sliku. Slijedi interpretativno čitanje pjesničkih slika od kojih se može sastaviti razredna pjesma i razredno interpretativno kazivanje poezije. Aktivnost se zaključuje rečenicama pohvala za kreativnost s prijedlogom da umjetničku vrijednost svojih uradaka mogu usporediti s pravim književnoumjetničkim tekstom. Novi cilj – usporedba – održat će motivacijsku energiju i interes učenika. 2. Najava i lokalizacija teksta Poslušajte pjesmu Srebrna cesta poznatog hrvatskog pjesnika Gustava Krkleca. 3. Recepcija teksta Interpretativno čitanje 4. Emocionalno-intelektualna stanka Trenutak sređivanja dojmova, misli i zapažanja o tekstu. 5. Recepcijski iskaz a) objava doživljaja Ilustriraj doživljaj pjesme i objasni ilustraciju. b) provjera razumijevanja teksta Odgovori na pitanja 2., 3., 4., 5. iz poglavlja Razumijem što čitam.
Književna radionica, rad u skupinama s određenim pojedinačnim ulogama: Sociolog istražuje odnose ostvarene u pjesmi: Istraži i navedi sve odnose na koje upućuju stihovi pjesme. Na koji je način uspostavljen izravan odnos između lirskog subjekta i čitatelja pjesme. Leksikolog: rješava 1. i 2. zadatak iz poglavlja Uoči kako je napisano. Izdvoji sve riječi koje imaju simbolično značenje. Objasni simboliku završne strofe. Stilističar: istražuje stilska izražajna sredstva i njihovu ulogu: Pronađi stihove u kojima se ostvaruje: epitet, antiteza, gradacija i otkrij im uloge. Ritmičar: istražuje ritmotvorne sastavnice: Odredi ritam pjesme. Klasifikator: određuje književnu vrstu i njezine osobine. Otkrij sredstva kojima se ritam u pjesmi Srebrna cesta ostvaruje. Glumac: uči krasnosloviti pjesmu. (uz navedene zadatke svatko od njih treba predložiti svoj sažetak za plan ploče). 8. Objava i korekcija rezultata rješenja Skupine redom izvješćuju, dopunjuju i ispravljaju uratke. Sažetak zapisuju. 9. Sinteza Samostalno oblikovanje umne mape.
a) Pripremite argumente za debatu na tezu: U životu trebamo slijediti glas srca/razuma. b) Potražite još pjesama koje govore o životu pa za sljedeći sat pripremite sat kazivanja poezije ili recital. c) Sastavite razrednu antologiju misaone poezije. |
|||
Plan ploče:
Gustav Krklec: Srebrna cesta Doživljaji teksta: Ilustracija Odnosi: lirski subjekt – čitatelj lirski subjekt – čitatelj – život lirski subjekt – čitatelj – nedaće irski subjekt – čitatelj – sloboda Pjesnička izražajna sredstva: Simbol – pjesničko stilsko izražajno sredstvo koje se temelji na ustaljenom prenesenom značenju riječi oblaci – nevolje srce – osjećaji cesta – životni put trn – bol epiteti: dobri, srebrna, divlje antiteza: noć – srebrn plašt gradacija: padne mrak, javi se sova, kruže oblaci ko jato ptica Uloga: slikovitost, ritam, isticanje doživljaja, poetičnost Ritam
Književna vrsta – lirska misaona pjesma |
|||
Nastavni materijal:
E-priručnik Kocka vedrine 1. RB nastavni listići tablica vrednovanja |
|||
Prijedlog prilagodbe:
Količina: smanjiti broj ključnih pojmova na tri (ideja, psihološka karakterizacija, crtica). Stupanj pomoći: pomoć ostalih članova skupine. Težina: ograničiti zadatke samo na ono što učenik može riješiti. Zamjenski cilj: uključuje se u sve aktivnosti prema mogućnosti |
|||
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja:
Ponuda plana ploče za usporedbu sa sažetcima koje su pripremili učenici Tablica vrednovanja sposobnosti rada u skupini, prema H. Klipertu |
|||
TABLICA VREDNOVANJA SPOSOBNOSTI RADA U SKUPINI
(prema Klippertu, Kako uspješno učiti u timu)
V – vlastita procjena
Č – procjena članova skupine
N – nastavnikova procjena
Ocjene: ne – često – ponekad – većim dijelom – stalno
sociolog | leksikolog | stilističar | ritmičar | klasifikator | glumac | ||||||||||||||||
Počinje raditi na vrijeme | V | Č | N | V | Č | N | V | Č | N | V | Č | N | V | Č | N | V | Č | N | V | Č | N |
Daje prijedloge | |||||||||||||||||||||
Surađuje | |||||||||||||||||||||
Poštuje tuđe mišljenje | |||||||||||||||||||||
Pazi na tijek vremena | |||||||||||||||||||||
Kvalitetno rješava zadatke |