Ime i prezime učiteljice/nastavnice: Željka Župan Vuksan
Ustanova:
|
Odgojna skupina / razredni odjel: | Datum: | |
Nastavna jedinica: Ibsen, Nora | |||
Nastavno područje: književnost | |||
Tip sata (obrada, ponavljanje, uvježbavanje): sat lektire | -dramske metode: Devet okvira Dorothy Heathcote
|
||
Operacionalizirani ciljevi | Objasniti pojavu drame s tezom, odnose među likovima, unutrašnji sukob dramskog lika te Ibsenovo mjesto u razvoju drame. | ||
Ishodi učenja: | |||
Kognitivni: | Objasniti strukturu drame, odrediti i aktualizirati glavne probleme. | ||
Afektivni: | Poticati ideju o ravnopravnosti spolova u društvu i obitelji. | ||
Tijek sata (dvosat)
Na početku sata učenici iznose svoje dojmove o pročitanoj drami. Uobičajeno je da izražavaju neslaganje s glavnim likom te da osuđuju njezine postupke. Učenici su u krugu, na sredini kruga stolica s kutijom u kojoj su kartice prema podjeli na 9 okvira. Učenici izvlače kartice. Na vrući stolac dolaze sudionici događaja koji mogu biti različiti likovi, ne mora biti glavna junakinja. Slijedi prepričavanje događaja pomoću smrznutih slika. Učenici su podijeljeni u skupine i svojim tijelima postavaljaju za njih važan događaj u radnji. Na znak nastavnika (dodir po ramenu) počinje unutrašnji monolog lika. Učenici objašnjavaju događaj prema ulozi koju su dobili: sudionik događaja, svjedok, zastupnik, službena osoba, ljetopisac, novinar, istraživač, kritičar. Svjedok događaja: nije izravno sudjelovao u događaju, ali mu je svjedočio i iznosi priču iz svoje perspektive. Zastupnik: javno zastupa mišljenje, stavove i postupke likova. Službena osoba: privodi, istražuje, osuđuje, oslobađa likove. Može se organizirati sudnica, istražni zatvor ili bilo koji oblik službenog razgovora. Istraživač: prikuplja podatke i istražuje što se uistinu dogodilo. Kritičar: iznosi događaj, odnose među likovima s pozicije kritičara, jasno zauzima stav, kritizira društvene pojave. Novinar: izvješćuje s mjesta događaja: vijest, članak za različite novinske rubrike, javljanje u središnji dnevnik, zabavnu emisiju … Ljetopisac: skuplja podatke i piše ljetopis kao dokaz budućim generacijama. Umjetnik – preobrazba događaja u umjetničko djelo zadatak je za sve učenike. Umjetnik oblikuje vlastiti doživljaj obrađenog djela: izrada stripa, crteža, naslovnice, pisma i/ili monologa glavnog junaka. Devet okvira udaljenosti od teksta i radnje metoda je koja dopušta aktivno sudjelovanje i učenika i nastavnika koji postaje i moderator i sudionik igre. Osim toga, ona u nastavni proces uključuje i one učenike koji nisu pročitali lektiru jer im udaljenost od teksta pruža mogućnost iznošenja vlastitog mišljenja. Na prvom se satu upoznaju sa sadržajem (vrući stolac, smrznute slike) tako da u drugom dijelu mogu svi ravnopravno sudjelovati. Ovakav način obrade teksta potiče učenja i na ponovno čitanje jer im otkrije dijelove teksta koji su preskočili ili zanemarili u prvom čitanju. |