IVA NEMEC: Nezavisno plava (procesna drama)

 

UČITELJICA : Iva Nemec, prof.  
PREDMET: SAT RAZREDNIKA – integrirani građanski odgoj i obrazovanje  
NASTAVNA CJELINA: Demokracija – ustavna prava građana na žalbe, štrajk i referendum  
NASTAVNA JEDINICA: Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti građanina/građanke  
NASTAVNI OBLICI:

čelni, pojedinačni, rad u skupinama

 

 

NASTAVNE METODE:

dijaloške,  monološke, čitanja,  pisanja, gledanja,  slušanja, pokazivanja, usmenog izlaganja, primjena  dramskih  tehnika

DRAMSKE TEHNIKE:

voditelj u ulozi, žive slike, improvizacija na zadanu temu

 

 
OPERACIONALIZIRANI CILJEVI:  aktivno uključivanje u probleme

zajedniceuživjeti se, emocionalno se angažirati

oblikovanje i iznošenje vlastitog mišljenja o vlastitom problemu i  problemu zajednice

odgovornost u donošenju odluka

 
KLJUČNI POJMOVI: sloboda mišljenja, referendum, glasačko tijelo, jednakost pred zakonom, prosvjed, štrajk, pravo na različitost, diktatura, autokracija  
Zadaće (sve zadaće nastavnog sata moraju proizlaziti iz operacionaliziranog cilja/ciljeva i biti ostvarive u skladu s trajanjem nastavnoga sata/blok sata.)
OBRAZOVNE: Učenici će:

– svojim riječima opisati značenje pojma demokracija

–  opisati ustavna prava građana na predstavke i žalbe, referendum, prava peticije, prava na prosvjed, štrajk

–  prepoznati  kako se u slučaju kršenja pravila na pravedan način treba nadoknaditi šteta ili učinjena povreda

–  pokazati privrženost načelima pravednosti, izgradnje demokratskih odnosa i zaštiti zajedničke dobrobiti

–  razlikovati položaj građana u demokraciji i nedemokratskim režimima

 
FUNKCIONALNE: –  iznositi i argumentirati svoje stavove i mišljenja uz poštovanje stavova i mišljenja drugih

– razvijati kritičko mišljenje

 
ODGOJNE: –  razvijati suradničke odnose i rad na ostvarenju zajedničkog cilja

–  ukazivati na povezanost nastave sa životom

 
KOMUNIKACIJSKE: –  razvijati  međusobnu  komunikaciju

–   uvažavati pravila  i načela  pristojne  komunikacije,  uvažavanja  i slušanja  sugovornika

–  vježbati dogovaranje te poticanje i uključivanje u dijalog, upravljanje emocijama, javni nastup, prezentaciju

–  aktivno slušati, parafrazirati, sažimati

 
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA: –  CD s popratnom glazbom za ozračje, CD-player, kostimi za likove, rekviziti za demonstracije, računalo, projektor  

 

 

PROCESNA DRAMA: NEZAVISNO PLAVA

Uloga voditelja: NARATOR SA ŠEŠIROM

Uloga pomagača: DONATELA VUK (vlasnica stana), SPIKER

Uloga za sudionike: pokućanstvo, slike iz prošlosti, prosvjednici, šaptači namještaju, zastupnici

Mjesto radnje: stan (dnevni boravak i hodnik)

NAPOMENE: Stolci  su u razredu posloženi u polukrug. Ispod nekih stolaca zalijepljen je mali balon ( ili nešto drugo što ne privlači pozornost na početku).

Kada stavi šešir na glavu voditelj ulazi u ulogu naratora.

UVODNA IGRA (INTEGRACIJA SUDIONIKA)

IGRA : tražim skupinu od 2, 5, 3… članova

VJEŽBA: kada se skupina spoji (3 – 5) učenici dobiju zadatak oblikovanja nekog predmeta u formiranim skupinama (obiteljski portret, mašina za rublje, zidni sat, kamin)

VODITELJ: Molim vas zauzmite svoja mjesta. Ispričat ću vam jednu potresnu priču iz susjedstva, iako o njoj možda već i znate mnogo.

VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMOvo je priča o četrdesetogišnjakinji Donateli Vuk koja u ovom stanu živi od svoga djetinjstva.(*Dolazi Donatela u dizajnerskom kućnom ogrtaču, ludim naočalama i s plišanim psom.) Posljednjih pet godina, u stanu živi potpuno sama sa svojim kućnim ljubimcem. Osim obiteljskog nasljeđa, stan je sama obogatila i biranim namještajem, slikama, dekoracijom i zavidnom bibliotekom. Hobističkom strašću tragala je mjesecima i godinama za određenim predmetima koji su dio njezina prostrana dnevnog boravka, a koji se spaja s umjetnički osmišljenom radnom sobom. Uvečer, voli sjesti ispred kamina, nasuprot obiteljskom portretu te pustiti omiljenu ploču da je umiri svojim pucketavim zvukom. U tim trenutcima gotovo uvijek pijucka topli čaj, jede žele bombone iz velike kutije i razmišlja o svojoj prošlosti. (*Voditelj poziva jedan kamin i jedan portret iz prijašnje igre da obogate scenografiju.)

Voditelj pušta glazbu (B. Holliday, Love me or leave me) , Donatela sjeda u stolac ispred svih, pijucka čaj, jede žele bombone. Prizor upotpunjavaju kamin i portret. Dok prizor traje, voditelj učenicima dijeli žele bombone. Narator podijeli svima žele bombone različite boje (4 boje) – koliko je i skupina za naredni zadatak.)

VODITELJ (DAJE ZADATAK UČENICIMA): Podijeljeni ste u četiri grupe. Zadatak je da svaka grupa osmisli izgled tog dnevnog boravka i pokretom utjelovi predmete koji se u njemu nalaze. Svatko odabire biti jedan predmet u čiju je dušu ušao. Svaka grupa ima 5 minuta kako bi osmislila izgled svog dnevnog boravka. Svaka grupa prikazuje svoj dnevni boravak. U pozadini svira glazba.

VODITELJ: Koji vas se dnevni boravak najviše dojmio? Odabiremo jedan i postavljamo ga na scenu, ostali učenici sjedaju na stolce.

VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMSvi ste čuli priče o šaptačima namještaju. To su ljudi ispod kojih, kada sjednu a stolce, narastu mali baloni. Katkad im se to događa i bez njihova znanja, a u trenutcima kada su njihove moći da proniknu u dušu nekog premeta najsnažnije i najprodornije. Šaptač namještaju zna tajni jezik pokućanstva (tzv. Furnitur vulgaris) i kada dotakne određeni predmet, on mu može reći sve o sebi: koliko je star, kako se našao tu, svoju malu tajnu i sl.). Šaptači su i danas među nama, zapravo oni su uvijek negdje oko nas, samo toga nismo uvijek svjesni.

VODITELJ DAJE ZADATAK UČENICIMA: Molim šaptače da nam se pridruže i kažu nam nešto o predmetima iz ovog dnevnog boravka tako da na njih polože ruke i prevedu nam njihove misli onako kako ih čuju, u prvom licu (npr. Ja sam Donatelina lampa, našla me ovog ljeta na sajmu antikviteta na tržnici ispred Rojca u Puli…). Poslušamo priče svih šest šaptača (toliko je i predmeta u dnevnom boravku). Zahvalim šaptačima i dnevnom boravku te ih zamolim da se vrate u svoje grupe.

VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMUvečer kada je sama, Donatela sjedne ispred kamina, pustiti omiljenu ploču da je umiri svojim pucketavim zvukom, jede žele bombone iz velike kutije i razmišlja o događajima iz svoje prošlosti koji su se dogodili upravo u ovome dnevnom boravku.

 VODITELJ: Molim vas da se podijelite u prijašnje grupe i svaka grupa neka napravi živu sliku dvije Donateline uspomene iz ovog dnevnog boravka. Izaberite dvije suprotne emocije sa slike. Ovdje je Donatela, a na moj znak, uspomene će se odigravati jedna za drugom ispred njezinih očiju. (Priprema traje 5 minuta).

Puštam glazbu (Nina Simone, živahnija inačica pjesme Love me or leave me). Donatela sjeda nasuprot razredu, gladi svog plišanog ljubimca, jede bombone, sluša glazbu i gleda slike svoga života kako joj se odigravaju ispred očiju.Zahvaljujem svima te kažem da mogu ići na mjesto.

 VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMIznenada, nešto se u Donateli prelomi i jednoga dana odluči iz korijena promijeniti život i napraviti reda u svom dnevnom boravku.

DONATELA U ULOZI: (naglo ustane iz svog naslonjača) Znam, sinulo mi je! Zadržat ću samo lijepe i korisne stvari. Ostale ću baciti na ulicu pa neka ih uzme tko god treba. Ne želim ih prodavati, previše je uspomena u njima ugrađeno. Srce me boli, ali moram okrenuti novu stranicu i izgraditi novi život.

VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMNo ta njezina odluka nije prošla bez burnih reakcija. Duhovi kuće su se uzbudili, namještaj protrnuo od straha, šaptači namještaja zanijemili od strave koja se osjetila u svakom zidu ovoga stana! (Puštam zvuk nevremena).

(CD – snimljeno) DUHOVI KUĆE PROGOVARAJU NA FURNITURUSU VULGARLISU:

Molimo namještaj da se organizira, uloži potrebite žalbe, organizirat ćemo prosvjede, protestirat ćemo protiv ovakvog okrutnog režima! Jučer brižna njegovateljica – danas nemilosrdni tiranin!!! To je nečuveno, to se u civiliziranom svijetu zove DIKTATURA!! Protiv toga se zajedničkim snagama trebamo boriti! To je naše USTAVNO PRAVO! Molim vas da se sindikati namještaja i kućne dekoracije organiziraju i izađu na hodnik gdje će otvoreno progovoriti o svom nezadovoljstvu tretmanom i autokratskom vlašću koja je stupila na snagu! U ime ovoga stana, tražimo propitivanje ove naglo donesene odluke! Tražimo REFERENDUM!!

POMAGAČ u ulozi Spikera pojašnjava pojam Referendma:

Referendum je oblik izravnog odlučivanja, izjašnjavanja građana o nekim pitanjima od osobite važnosti za užu ili širu zajednicu,  podvrgavanje prijedloga novog ustava, ustavnih promjena, nekog zakona ili političke odluke od bitnog značenja (na državnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini) glasovanju građana koji odlučuju o tome sa ZA ili PROTIV ili s DA ili NE.

(CD – snimljeno) DUHOVI KUĆE PROGOVARAJU NA FURNITURUSU VULGARLISU:

Ako se odluka ne promijeni u korist svih sustanara, molim svu galanteriju, dekoraciju i pokućanstvo neka se mobilizira i svojim prisustvom i glasnim protestiranjem podupre naš kućni štrajk. Ovakva rješenja suprotna su osnovnim načelima DEMOKRATSKOG (furniturskog) DRUŠTVA.

POMAGAČ u ulozi Spikera pojašnjava pojam štrajka:

Štrajk (engl. Strike) je zajednička, kolektivna obustava rada; sredstvo borbe zaposlenih i radništva za zaštitu svojih interesa.

 POMAGAČ u ulozi Spikera pojašnjava pojam demokracije:

Pojam demokracija označava oblik vlasti u kojem sve odluke neke države donosi izravno ili neizravno većina njezinih građana na izborima. Demokracija živi i ovisi o sudjelovanju njezinih građana.

 VODITELJ DAJE ZADATAK UČENICIMA:  Svaka grupa (4) dobiva transparente i ima pet minuta za pripremu svoje prosvjedne točke.nGledamo prosvjedne točke svake od grupa

 VODITELJ U ULOZI / NARATOR SA ŠEŠIROMNakon što je kućanstvo diglo bunu, podigla se prašina u hodniku i temperatura je u stanu proključala (zvuk parnog lonca, dostupan na:  https://www.youtube.com/watch?v=gNoEumqV4cQ)!

 DONATELA VUK : Dosta! Ja to više ne mogu izdržati! Prestanite, molim vas! Budimo razumni! Pokušajte malo razumjeti i mene! Ja jednostavno moram promijeniti stvari, svoj život, ovako više ne ide! Moram nešto poduzeti, meni je uistinu žao… ali istini na volju, iako ste svi dragi, neki predmeti uistinu nemaju nikakvu vrijednost. Ta pronašla sam vas na sajmovima rabljene robe! Drugi pak skupljaju prašinu, neki nemaju nikakvu uporabnu vrijednost, na neke me stolce i strah sjesti, ima i onih potpuno novih, ali trendovi se mijenjaju i ni sa čime više ne pašu! Uhhhh… Odlučila sam – tražili ste REFERENDUM, imat ćete REFERENDUM! Neka se svatko od vas izjasni o važnosti njegovog ostanka u ovom dnevnom boravku!!!

 VODITELJ DAJE ZADATAK UČENICIMA: Tražili ste referendum, imat ćete referendum! O valjanosti argumentacije koju ćete iznijeti u korist važnosti vašeg ostanka u stanu ovisi odluka koju ćemo svi mi zajedno (GLASAČKO TIJELO), GLASANJEM, točnije dizanjem ruku, danas donijeti. Svaka skupina (njih 6) zastupat će interese jednog predmeta, a predstavnik će te interese predstaviti svima. Grupe imaju 10 minuta da se pripreme za svoja izlaganja.

GLASAČKO TIJELO DONOSI PRESUDU TKO OSTAJE U STANU, A TKO GA TREBA NAPUSTITI(Glasačko tijelo čine svi prisutni u prostoriji.)

Predstavnici imaju mogućnost iznošenja različitih inačica ishoda i novih prijedloga.

Uži izbor nastavnih materijala i izvora učenja:

 Osnove demokracije: Vlast, pravda, odgovornost, privatnost.  2010.  Ur. Mićanović, Miroslav. Agencija za odgoj i obrazovanje. Zagreb.

Pravedni medvjedići uče o pravednosti. Priručnik o osnovama demokracije. 2011. Ur. Mićanović, Miroslav. Agencija za odgoj i obrazovanje. Zagreb.

Bijela knjiga o međukulturnom dijalogu “Živimo zajedno jednaki u dostojanstvu”. 2011. Ur. Mićanović, Miroslav. Agencija za odgoj i obrazovanje. Zagreb.

Zakon u razredu – prema kulturi vladavine prava i demokracije. Priručnik za nastavnike. 2012. Ur. Mićanović, Miroslav. Agencija za odgoj i obrazovanje. Zagreb.

 

Škola je dužna učenike poučiti da opstanak demokracije ovisi o znalačkom i aktivnom sudjelovanju građana u odlučivanju na svim razinama. No, da bi sudjelovanje bilo i učinkovito, građani trebaju usvojiti odgovarajuće znanje, vještine i stajališta za korištenje intelektualnih alata kojima se unaprjeđuju demokratske procedure kao što su procjena valjanosti načela, pravila i zakona te učinaka djelovanja vlasti, ali i vlastitog djelovanja. Kako bi se u učenika potaknula spremnost za aktivno i odgovorno sudjelovanje od razredne, preko lokalne i nacionalne, do europske i međunarodne zajednice, oni u školi trebaju: stjecati znanje o svojim pravima, odgovornostima, mogućnostima i načinima djelovanja u zajednici; o načelima djelovanja demokratske vlasti i načelima pravne države, o mehanizmima zaštite ljudskih prava od lokalne do nacionalne, europske i međunarodne razine, razvijati vještine uočavanja problema u zajednici i njihova miroljubivog rješavanja, usuradnji s drugima jačati motivaciju za primjenom stečenog znanja i vještina u svakodnevnom životu.

 

Share this...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone