Ime i prezime učitelja/nastavnika: Marica Motik | |||||
Razredni odjel: 7. razred | Redni broj sata: | Datum: | |||
Naziv nastavne jedinice | Vijest | ||||
Nastavno područje/područja: jezično izražavanje | Tip nastavnoga sata: obradba | Nastavni oblici: čelni, u paru, individualni, u skupinama | |||
Operacionalizirani ciljevi:
|
|||||
Zadaće sata: | |||||
a) Obrazovne | Učenici će razlikovati vijest od ostalih novinskih vrsta. | ||||
b) Odgojne | Učenici će razumjeti ulogu medija i informiranja kao pozitivne sastavnice svake društvene zajednice. | ||||
c) Funkcionalne | Učenik će razvijati sposobnost zajedničkog rješavanja problema, sposobnosti objašnjavanja, uspoređivanja, zaključivanja, izražavanja svojih stavova, sposobnosti pisanog i govornog izražavanja… | ||||
d) Komunikacijske | Učenici će razgovarati, kreirati, vrednovati, slušati, objašnjavati, samostalno pisati, aktivno slušati, usmjereno čitati. | ||||
Suodnosi:
Hrvatski jezik (pravopis, povijest medija), Medijska kultura Povijest Opća kultura |
|||||
Artikulacija sata:
Doživljajno-spoznajna motivacija Igra pogađanja Učenike na stolovima čekaju listići papira za pisanje poruke. Sat se može započeti situacijom pogađanja. Učenici trebaju pogoditi što je profesor/profesorica donio/donijela. Nakon pogađanja, pokazat će im poruku u boci. Odgovorom na pitanja što vide i što se nalazi u boci, učenici će doći do riječi poruka. Potom će heurističkim razgovorom izvesti definiciju poruke. Vođena mašta Nakon toga vježbom vođene mašte (zatvorenih očiju) mogu zamišljati situaciju u kojoj su oni, nevidljivi, promatrali osobu koja je napisala sadržaj na papir i spustila bocu u rijeku. Vidjeli su i tekst poruke. Pisanje poruke Boca je nađena i dospjela je u razred, a oni dobivaju zadatak da u mislima ponove sadržaj poruke i zapišu ga na listić koji su našli na stolu. Kad su svi napisali zamišljenu poruku, listić stavljaju u pripremljenu torbu. Potom se jedan učenik s porukama u torbi na trenutak izlazi van, pred vrata učionice. Dramska igra Nasamo ispred vrata učenik/učenica dobiva uputu da pokuca i odglumi poštara koji donosi pisma. Svi će iz torbe uzimati po jednu poruku, a ako dobiju svoju, mogu je zamijeniti. Naglas čitaju poruke. |
|||||
Najava teme | Učenici čelno odgovaraju na pitanja:
Što su sadržavale pročitane poruke? Jesu li poruke potpune informacije o događaju? (Nisu.) Na koja bi sve pitanja odgovarala potpuna informacija o događaju? Kako se naziva pisana ili govorna vrsta teksta koja daje potpunu informaciju o događaju, tj. odgovara na pitanja: što se dogodilo, tko je sudjelovao, gdje, kada, kako i zašto? * Učenici će tako zaključivanjem osvijestiti pojam vijest. (Zaključci se pišu na ploči.) |
||||
3.ISTRAŽIVANJE
Polazni tekst (LCD – projekcija)
VJEŽBA PRIMJENE I PROŠIRIVANJA ZNANJA |
Polazeći od pitanja na koja odgovara vijest, u sljedećoj nastavnoj situaciji učenici će otkrivati je li polazni tekst Čitanje je nagrada doista vijest.
Šest skupina učenika dobit će razrezane papirnate listiće. Na svakom je listiću napisan iz vijesti odgovor na jedno pitanje: 1. kviz, 2. učenici 6. a razreda, 3. jučer, 4. u OŠ Jurja Haulika u Zagrebu, 5. u skupinama pred povjerenstvom, 6. jer vlada mišljenje da učenici ne čitaju. Skupine trebaju svoj odgovor pridružiti pitanjima na ploči i tako će na kraju svi zajedno dokazati da je tekst prema sadržaju vijest.
Još se postavlja pitanje je li doista vijest i po osobinama. Do osobina se dolazi pitanjem: Kakva mora biti vijest? na koja će učenici lako odgovoriti. Učenici dobivaju zadatak da najprije napišu vijest, a potom u parovima jedan drugome vijest preoblikuje u obavijest. |
||||
Objava rezultata istraživanja | Čitanje i raščlamba napisanih vijesti
|
||||
Korekcija i vrednovanje | Mjerila vrednovanja vijesti (Odgovara li na svih šest pitanja?) | ||||
Ponuda zadataka za samostalni rad kod kuće |
|
||||
PLAN PLOČE
VIJEST – najsažetija novinska vrsta – potpuna informacija (poruka) o događaju – odgovara na šest temeljnih pitanja PITANJA OSOBINE Tko? učenici 6. a novost Što? kviz važnost Kada? jučer istinitost Gdje? u OŠ J. Haulika zanimljivost Kako? u skupinama pred povjerenstvom sažetost Zašto? jer vlada mišljenje da mladi ne čitaju
VIJEST OBAVIJEST Dogodilo se. Dogodit će se. |
|||||
Nastavni materijal:
E-priručnik Hrvatski jezik 7, udžbenik i radna bilježnica nastavni listići |
|||||
Prijedlog prilagodbe:
Svi učenici mogu sudjelovati u predviđenim aktivnostima. |
|||||
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja:
Mjerila vrednovanja vijesti (Odgovara li vijest na svih šest pitanja?) |
|||||