Razredni odjel: 6. d | Redni broj sata: 21. | Nadnevak: | |
Naziv nastavne jedinice | Mate Bogdanović: Gliša, Raka i Njaka | ||
Nastavno područje:
medijska kultura |
Tip nastavnoga sata:
kombinirani (interpretacija i analiza) |
Nastavni oblici: pojedinačni rad,
rad u parovima, čelni rad |
|
Operacionalizirani ciljevi
Učenik će pogađati koji je predmet donesen, uživjet će se u ulogu, predviđat će filmsku radnju, usmjereno će gledati film, uočavat će osobine animiranoga lutkarskoga filma i imenovati ga, uočavat će filmska izražajna sredstva, izražavat će dojmove i razgovarati o filmu, rješavat će zadatke u paru, usmeno će se i pisano izražavati. |
|||
Zadaće sata: | |||
a) obrazovne | Učenik će objasniti što je animirani lutkarski film i pojam animacija. Uočit će temu, likove i scenografiju. Otkrit će poruku filma. | ||
b) odgojne | Učenik će razvijati kulturu gledanja filma i opće kulture, zanimanje za kulturnu baštinu te ostvariti pozitivne socijalne odnose. | ||
c) funkcionalne | Učenik će razvijati sposobnost zapažanja, razlikovanja, promatranja, zamišljanja, uživljavanja, estetskog doživljavanja, istraživanja. Razvijat će suradničko učenje. | ||
d) komunikacijske | Učenik će razvijati komunikacijske vještine. Izrazit će svoj dojam o filmskome djelu i o naučenome na nastavnome satu te predstavljati rezultate istraživanja. | ||
Artikulacija sata: | |||
Učeničke aktivnosti:
Učenici zatvorenih očiju zamišljaju i pokušavaju pogoditi što sam donijela. Onaj koga dotaknem, pogađa. Kad se otkrije iznenađenje, učenici ukratko opisuju lutke. Potaknuti pozitivnim osjećajima, predstavljaju se u ulozi lutke. Nakon toga razgovaraju.
Učenici predviđaju filmsku priču. U bilježnice pišu naslov i ime autora. Objašnjavaju značenje nepoznatih riječi i pišu ih u bilježnicu.
Učenici čitaju zadatke za rad u parovima.
Učenici gledaju film usmjereni na zadatke koji su im zadani.
Učenici izražavaju svoje dojmove i razgovaraju. |
Motivacija
Metoda vođenog zamišljanja i učenik u ulozi Nakon što su učenici zatvorili oči, uvodim ih u svijet mašte. Prizivaju mir u svaku svoju stanicu i opuštaju se. Donijela sam im iznenađenje – dvije lutke. Zatvorenih očiju pokušavaju pogoditi što je to. Koga dotaknem, taj kaže što bi to moglo biti. Kad otvore oči, vide da je riječ o lutkama. Opisuju ih kako izgledaju. Zamišljaju da su jedna od lutaka i predstavljaju se. Nakon što su lutke progovorile, učenici razgovaraju o tome u kojim se sve medijima pojavljuju lutke. Prisjećaju se koje su osnovne vrste filma.
Najava teme i lokalizacija Učenici govore kakvu bi filmsku priču očekivali od filma naslova Gliša, Raka i Njaka. Objašnjavam nepoznate riječi koje će se pojaviti u filmu i prikazujem ih na platnu. Učenici ih pišu u bilježnice.
Upute za istraživački rad Dijelim nastavne listiće s usmjerenim zadatcima za gledanje (NL1) Prikazivanje filma Objava doživljaja |
||
U parovima usmeno odgovaraju na pitanja s listića. |
Istraživanje (NL1)
1. Pratite o čemu film govori. Odredite temu filma. 2. Pratite koliko se susreta prikazuje u filmu. Opišite svaki od njih. Pokušajte odrediti od koliko je dijelova film sastavljen. 3. Odredite Glišine, Rakine i Njakine osobine na temelju njihova izgleda, odjeće, postupaka, govora i pjesme. 4. Odredite osobine seljanki na temelju njihova izgleda, odjeće, postupaka, govora i pjesme. 5. Koji lik izriče poruku filma? Na koju vas narodnu poslovicu podsjeća poruka? 6. Pratite koje sve zvukove čujete u filmu i zapišite ih. Na koji se način likovi izražavaju i iznose svoja mišljenja? 7. Zaključite gdje se odvija radnja filma. Čime je ostvaren prostor odnosno mjesto radnje? 8. Kako su likovi u filmu predstavljeni? Kako su ostvareni njihovi pokreti? Kako se zove takav postupak „oživljavanja“ lutaka, crteža ili kolaža u filmu? 9. Zašto je autor za predstavljanje likova odabrao baš lutke, a ne crtež? Što znači izraz „lutka na koncu“? 10. Pokušajte pratiti koje su pojedinosti iz filma povezane s kulturnom baštinom. |
||
Učenici objavljuju rezultate svojega rada. Uspoređuju ih i ispravljaju moguće pogreške.Upisuju rezultate u umnu mapu. | Objava i korekcija rezultata istraživanja
Dijelim učenicima nastavne listiće (NL2) – umnu mapu – u koje zajedno upisuju rezultate. Predstavnik svakoga para iznijet će rezultate rada ostalima. Sve odgovore pokazujem na platnu.
|
||
Učenici zamišljaju, izražavaju svoje dojmove i ponavljaju gradivo. | Sinteza – metoda vođene mašte
Metodom vođene mašte usmjeravam učenike da se prisjete svega što su doživjeli i naučili na satu. |
||
Učenici slušaju te biraju zadatke koji im najviše odgovaraju. Rješavajući zadatke, primjenjuju znanje. | Ponuda zadataka za domaću zadaću
1. Izaberi tvrdnju koju smatraš točnom i dovrši rečenicu. a) Film je duhovit zato što __________________________. b) Film je zanimljiv zato što _________________________. c) Film je poučan zato što __________________________. d) Film je dosadan zato što _________________________. 2. Osmisli i nacrtaj reklamni plakat za film Gliša, Raka i Njaka. 3. Zapiši neke narodne poslovice koje znaju tvoji ukućani i napiši što znače. 4. Usporedi film s narodnom pripovijetkom Svijetu se ne može ugoditi. Ispiši njihove sličnosti i razlike. |
||
Prijedlog prilagodbe:
Učenik će sudjelovati u radu u paru prema svojim mogućnostima i uz pomoć suučenika i učitelja. |
|||
Postupci i oblici vrednovanja i samovrednovanja:
– rješavanje zadataka – korekcija rada u paru – objava doživljaja i naučenoga na kraju sata |
|||
Nastavni materijal:
– animirani lutkarski film Mate Bogdanovića Gliša, Raka i Njaka – nastavni listići – lutke – Težak, Stjepko. 1990. Nastava metodike filma. Školska knjiga. Zagreb. |